Ring nu på +45 70 20 48 38 - og få et tilbud.
Menu

Rekruttering via de sociale: Med tungen i munden …

Det er tankevækkende, at rekruttering via netværk på samme tid er nyt og epokegørende – og samtidig et eksempel på ”intet nyt under solen”. Det nye består i, at de sociale netværk og medier generelt har skabt nogle helt unikke og grænseoverskridende muligheder for lynhurtig, målrettet, professionel og omkostningseffektiv rekruttering. Omvendt har det faktisk altid været sådan, at rekruttering via uformelle forbindelser og netværk er en meget udbredt metode. Det har ikke været så iøjnefaldende, men er ikke desto mindre tilfældet, uanset om det er via fagprofessionelle netværk, et kursus, en vejfest i kvarteret eller et forældremøde i ens børns skole, at man får banet vej til et attraktivt job. En meget velkendt parallel findes jo i husejeres brug af håndværkere. Hvor tit spørger man ikke naboer, familie og venner om: ”Kender du god maler?” eller ”Hvordan var den VVS’er, der moderniserede dit badeværelse?”. Ingen er vel heller ikke i tvivl om, at faglige netværk af typen VL-grupper, Rotary og Lions giver en god mulighed for nyhedsformidling, erfaringsudveksling og staldfiduser. Ja, det er faktisk en meget vigtig del af formålet med disse grupper. ”Mennesker mødes, og sød musik opstår.”

Et overflødighedshorn af nye muligheder

De sociale medier har imidlertid sparket døren ind til en helt ny verden, som også på rekrutteringsområdet har sat en helt ny dagsorden. Virksomheders hjemmesider bruges som aldrig før, og netværk som LinkedIn har nærmest slået benene væk under de trykte medier, især aviser. Hvad netop LinkedIn angår, er det af tidligere blogs her på sitet fremgået, er der gode muligheder for at bruge hele LinkedIn’s netværk i forbindelse med rekruttering, at man kan få en meget stor, relevant målgruppe i tale, at man har mulighed for at kontakte kandidater direkte, og at LinkedIn kan bruges som værktøj til employer branding.

Lyst til at lære mere om rekruttering og ikke mindst Linkedin => Tilmeld dig nyhedsbrevet!

Det er jo netop disse fordele, der har forårsaget det jordskred, vi ser i disse år, og presset kommer fra begge sider: kandidaterne vil ikke søge jobs, hvis det ikke sker via sociale medier, og virksomhederne vil ikke kun læne sig op ad de traditionelle medier. Det er nostalgisk at tænke tilbage på de reaktioner, som progressive virksomheder i sin tid (ja, det er snart uhyggeligt længe siden, rent teknologisk) blev udsat for, når de sagde: ”Vi vil fremover kun modtage ansøgninger pr. e-mail.” ”Jamen”, lød det skeptisk fra andre, ”så får I jo kun ansøgninger fra dem, der er på nettet?”. ”Ja, netop derfor!”, lød svaret. Nu ser vi historien gentage sig – denne gang med de sociale medier som krumtap

Træerne vokser ikke ind i himlen

Vi risikerer i disse år, at mange virksomheder forblændes lige som børn i en legetøjsbutik af de mange muligheder, som de sociale medier giver. Et enkelt klik, og du har global exposure. Men så let går det ikke. Det er jo lidt tankevækkende, at vi kalder det viral kommunikation via sociale medier, for viral betyder jo, at noget spreder sig som en virus. Hvilken virksomhed har lyst til at blive kendt for at have sendt en diffus tågedis ud gennem de sociale netværk i den tro, at det var en smart måde at få øjenkontakt med en stor, spændende målgruppe. Den slags mislykkede stunts kan nemt give bagslag.

Skal du have hjælp til rekruttering via de sociale medier? Udfyld formularen til højre!

Som bekendt er rekruttering ikke blot rekruttering, men også et employer branding værktøj. Det er sagt så tit, så tit, og derfor kan man undre sig over, hvor tit virksomheder overtræder denne grundlov. Man kan ikke tale med to tunger, hvor den ene forsøger at beskrive en attraktiv arbejdsplads med spændende jobs, og så har man – dekoblet fra dét – en forkølet employer branding strategi. De to er hinandens forudsætning.

En anden – desværre alt for velkendt – faldgruppe er misforholdet mellem, hvad man i jobannoncer og via sociale medier lover, og så den barske virkelighed, der møder kandidaten på første arbejdsdag. Jo mere man bygger forventninger op, jo dybere bliver faldet, når virksomheden ikke kan leve op til dem. Det glemmer man i situationen, for i første omgang handler det blot om at indfange med lasso den ideelle kandidat. At man så er kommet til at pynte lidt for meget på beskrivelsen af job, virksomhed, løn mv., går jo først op for kandidaten på første arbejdsdag, og så går det nok! Nej, det gør det ikke. Der er nyansatte medarbejdere, der er løbet skrigende væk samme dag, ugen efter eller efter den første måned. Selv om personen endda vælger at bide tænderne sammen, får man ikke en effektiv medarbejder ud af det, hvis vedkommende sidder og skummer af raseri eller frustration over at være blevet bondefanget.

Det danske forsvar har været meget opmærksomt på denne faldgrube, især når man har skullet rekruttere soldater til den spidse ende, som det kaldes, dvs. operationer i egentlige krigszoner som fx Afghanistan. Måske kunne der ligge en positiv korttidseffekt i at beskrive jobbene som utroligt spændende, eksotiske, oplevelsesmættede, lærerige og givende. Joh…..for det er de da, men meget af tiden går med at vente, og når der sker noget, kan det desværre indebære både død og lemlæstelse. Derfor har forsvaret været påpasseligt med ikke at oversælge jobbene og konfrontere kandidaterne med, at det er med livet som indsats, at de tager afsted. De bliver bl.a. bedt om på forhånd at skrive afskedsbreve til deres kære, lave testamente osv.

Så moralen er, at virksomheder i dagens Danmark ikke har noget reelt, godt alternativ til at satse på de sociale netværk, hvis de skal have de kandidater, der er fremme i skoene og både vil og kan noget. Men lige så let som det umiddelbart kan forekomme at være at bruge de sociale netværk, lige så svært er det at styre uden om faldgruberne.

Lad os hjælpe dig med din LinkedIn profil, annoncering eller rekruttering m.m. => Udfyld formularen til højre!

No comments yet.

Skriv et svar