Ring nu på +45 70 20 48 38 - og få et tilbud.
Menu

Hvad virker og hvad gør ikke?

Har du nogensinde prøvet at stille dig selv spørgsmålet:

Hvor får jeg mine ansøgninger fra?

Op i mod 90% af alle rekrutteringsansvarlige aner ikke hvilken kanal, som har genereret en ansøgning fra en kandidat.

Jeg går ud fra, det er jobindex hører jeg mange sige, men er det nu også det? Og tænk hvis du kunne få fat i nogle flere passive kandidater, hvis du ændrede lidt i dit medievalg.

Det må til hver en tid være i den rekrutteringsansvarliges og virksomhedens interesse at HR-afdelingens budget til rekruttering allokeres korrekt og dermed optimalt, og det er min erfaring, at det gør det langt fra. Det skyldes manglende tid, men lige så meget manglende erfaring samt manglende lyst til at prøve noget nyt. Tre ting som man relativ let kan komme uden om ved blot at outsource denne del, eller om ikke andet vide, hvilke kanaler og medier som virker.

Bliv klogere på opsætning af mål, rekruttering og ikke mindst Employer Branding – Tilmeld nyhedsbrevet her!

Hvordan måler man så?

Google stiller et gratis analyseværktøj til rådighed, som hedder Google Analytics. Med Google Analytics vil man kunne måle på effekten. En usynlig kode placeres på virksomhedens webside og i Google Analytics angives siden ”Tak for din ansøgning” som mål.

Hver gang siden som er sat som mål vises registreres det pågældende medie, og du har nu mulighed for at finde ud af, hvilke medier som virker og ikke gør.

Tilmeld dig Conscribo’s nyhedsbrev og bliv klogere på rekruttering, Employer Branding og ikke mindst dét at opsætte mål for dine online aktiviteter.

Hvad kan man ellers måle?

Hvilket banner virker?
Såfremt du anvender flere forskellige bannere på samme medie fx. i nyhedsbrev, topbanner eller sponsorlink har du ligeledes mulighed for at måle på, hvilket som virker bedst. Dette gøres ved at anvende det, som hedder Google Analytics url builder. Hvor man i linket man anvender placerer en ekstra lille kode kaldet et tag, som lægges ind i nyhedsbrevet, banneret eller sponsorlinket og på den måde kan man se hvert enkelt banners performance særskilt i Google Analytics.

Ophold på siden
Læser kandidaterne overhovedet stillingsopslaget? Opsæt mål for hvor lang tid du synes en kandidat skal bruge på at læse stillingsopslaget igennem. Start med selv at læse stillingsopslaget igennem og sæt målet i forhold til, hvor hurtig du selv er til at læse.

Hvis kandidaterne gennemsnitligt bruger 4 sekunder på at kigge på stillingsopslaget, og du er 35 sekunder om at læse det igennem, så giver det dig en indikation af, at der er noget i selve stillingsopslaget som ikke fanger kandidaterne eller at det måske er et forkert medie du har valgt til at fange målgruppen for stillingsopslaget.

Afvisningsprocent
Fortæller dig hvor god din karriereside er til at tilbyde potentielle kandidater yderligere information. Såsom præsentation og gennemgang af dit Employer Brand eller Employer Value Proposition i relation til Employer Branding. Man kan også måle om medarbejdervideoerne på en given side bliver vist. Altså om kandidaterne bliver fristet til at klikke videre. Afvisningsprocenten fortæller hvor mange brugere som forlader siden uden at klikke rundt.

Skal vi hjælpe dig med din Employer Branding, rekruttering eller opsætning af mål? Udfyld formularen til højre!

Flest eller færrest sidevisninger
Denne funktion giver dig mulighed for at få et indblik i hvilke dele af karrieresiden, som er mest og mindst populær. Det kan godt være at du har en fornemmelse af hvilken del det må være, men har kandidaterne nu også samme holdning som dig?

Geografi – Lande, regioner eller byer
Hvor i verden kommer kandidaterne fra? Hvor i landet kommer de fra? Er det fra Jylland, fyn eller Sjælland? Eller er det Roskilde? Det kan Google Analytics også give dig svaret på.

I nogle tilfælde vil man endda kunne se hvilke universiteter og handelsskoler flest kandidater kommer fra ved Trainee stillinger, Internships eller elevrekruttering.

Mulighederne for hvad du vil måle på er mange, i sidste ende er det stort set kun dig selv som sætter grænsen.

Få mere ud af  Google Analytics udnyt vores erfaring og lad os hjælpe dig med at opsætte mål for din online rekruttering og Employer Branding => Udfyld formularen til højre – Og bliv ringet op!

2 kommentarer til Hvad virker og hvad gør ikke?


  1. Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function ereg() in /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-comments.php:63 Stack trace: #0 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-comments.php(19): the_commenter_link() #1 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(174): custom_comment(Object(WP_Comment), Array, 1) #2 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(145): Walker_Comment->start_el('', Object(WP_Comment), 1, Array) #3 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-includes/class-walker-comment.php(135): Walker->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #4 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-includes/class-wp-walker.php(370): Walker_Comment->display_element(Object(WP_Comment), Array, '5', 0, Array, '') #5 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-includes/comment-template.php(2097): Walker->paged_walk(Array, '5', 0, 0, Array) #6 /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-content/themes/canvas/comment in /var/www/conscribo.dk/public_html/wp-content/themes/canvas/includes/theme-comments.php on line 63