Ring nu på +45 70 20 48 38 - og få et tilbud.
Menu

Elevrekruttering

En elevrekruttering skal forberedes ikke blot i forhold til elevplads-programmet, men også i forhold til selve rekrutteringen af elever.

Kend målgruppen for elevrekruttering

En elevrekruttering bør starte med, at du nøje lærer din målgruppe at kende. Er det typisk voksenelever, mandlige elever eller kvindelige elever, som i sidste ende vil søge ind i din virksomhed?

Hvor færdes denne målgruppe? Er det typisk på sociale medier, på Børsen, eller er det snarere på BT eller EkstraBladet? Alternativt hvor er det …?

At få kendskab til ovenstående vil hjælpe dig, når du senere skal målrette din markedsføring mod specifikke medier.

Conscribo kan hjælpe dig i din elevrekruttering med at sammensætte det ideelle mediemix på tværs af flere platforme og endda udvikle en webside / kampagneside skræddersyet til elevrekrutteringen.

Unge er kræsne og stiller krav …

Det bliver sværere og sværere at rekruttere elever. Det skyldes, at de unge bliver mere og mere fokuserede, kræsne og stiller krav til, at virksomhedens brand tilfører dem prestige og anerkendelse hos venner og familie.

Virksomheden må derfor løbende arbejde med Employer Branding i forhold til denne målgruppe, således at kendskabet til virksomhedens Employer Brand og Employer Value Propositions (EPV) er opbygget, inden elevrekrutteringen går i gang.

Glem ikke at kommunikere virksomhedens Employer Brand og værdisæt som en del af stillingsannoncen.

Det er vigtigt at have kendskab til de virkemidler, der trigger de unge, og det er her, din kreativitet bliver sat på prøve.

For at fange de unge gælder det som sagt om at være kreativ. En idé kunne være at udvikle kreative elevsites og webfilm på nettet – husk at arbejde på tværs af medier og kanaler. En anden idé kunne være, at inddrage de eksisterende elever i elevrekrutteringen således, at de får mulighed for at give deres bidrag til at virksomheden kommer tættere på målgruppen.

Det er vigtigt, at du i din kommunikation med eleven ikke er nedladende, da de er dine ligestillede – blot med mindre erfaring. Taler du ned til dem, risikerer du blot, at de tager afstand fra at søge en elevplads i virksomheden.

Conscribo har høj erfaring i at kommunikere med denne svære målgruppe. Læs mere om vores ydelser indenfor rekruttering af elever.

Mød dem dér hvor de er …

De unge tænker digitalt og er konstant aktive på computeren, ipadden og mobilen. Din kommunikation skal derfor i første omgang tænkes ind i forhold til disse teknologiske platforme. Kommunikationen skal målrettes forskellige digitale platforme og medier – på denne måde sendes et signal om, at virksomheden er en del af det digitale univers, og at den har en moderne indgangsvinkel til at møde de unge.

Det er ikke længere nok at annoncere i lokalavisen. Det er old-school, og du vil sende et signal om at din virksomhed er umoderne. Virksomheden skal være klar til at konkurrere med moderne og prestigefyldte virksomheder som Coca Cola, Apple eller Google, når jeres elevpladser skal afsættes.

Du må ikke glemme off-line platformen helt, da elevens forældre også kan have indflydelse i forhold til deres barns karriere.

At lægge stillingsannoncen ud som en del af jobsektionen på din webside uden at annoncere for den svarer til at købe en refleksbrik for at lade den ligge i lommen.

Annoncering på din webside skal kombineres med synlighed, synlighed og synlighed …

Facebook kan bruges til at rekruttere ved at udvikle kreative Facebook Apps, oprette Facebook synes godt om sider. Inddrage eleverne når der skal svares på spørgsmål fra potentielle kandidater. Linke til Employer branding videoer. Skabe virale effekter og købe sig til øget synlighed via målrettet Facebook annoncer, hvor man kan segmentere på alder, geografi m.m.

Google AdWords rekruttering når der konkret bliver søgt på søgeord som: elevplads, hvordan få elevplads, hvad kan jeg blive osv, aktiveres dine annoncer på højre side eller i toppen af Google. Google’s annoncesystem fungerer som et pullmedie, hvilket vil sige, at der trækkes besøgende ind på virksomhedens webside i takt med, at der søges på relevante søgeordskombinationer, der kan relateres til din elevrekruttering. Google tilbyder også, at man kan annoncere, når der søges på mobiltelefoner. Du kan målrette dine annoncer til at blive vist, når der bliver søgt på din virksomheds firmanavn. Annoncering på tværs af medier og kanaler øger søgningerne på Google og er med til, at du finder de gode talenter.

Conscribo netværket giver mulighed for annoncering på store danske medier, hvor de unge og deres forældre færdes. Du brander her dit employer brand, men gør også opmærksom på din elevplads.

Flere og flere unge bruger en del af deres fritid på Youtube. Billeder siger mere end ord. Hvorfor ikke oprette en videokanal på Youtube og lade nuværende elever fortælle, hvordan det er at være elev i virksomheden. Virksomhedens Adm. Direktør eller HR-ansvarlige kan endvidere kommunikere virksomhedens Employer brand og værdisæt, samt hvad der forventes af en elev i virksomheden. Fortæl også hvilke stillinger, som er besat af tidligere elever. Medarbejderne i disse stillinger kan bidrage ved at fortælle, hvordan de bruger de erfaringer, som de har fået fra elevpladsen i deres nuværende stilling.

Conscribo hjælper gerne med en effektiv elevrekruttering via Google til rekruttering, Facebook rekruttering, Conscribo netværket og udvikling af webfilm til Employer branding og elevudtalelser m.m.

No comments yet.

Skriv et svar